In totaal spraken we meer dan 1.400 Havenaren. In de aanpak zochten we naar zoveel mogelijk ruimte voor participatie en stelden vast hoe groot die ruimte is en welk participatieniveau daarbij zou passen. De verschillende doelgroepen zijn op de volgende niveaus betrokken:
We wilden zo veel mogelijk Havenaren bereiken. Ook de mensen die zich niet vanzelf melden. Daarom gebruikten we veel verschillende participatiekanalen. Alle participatie vond plaats tijdens de Havendagen, van 10 t/m 14 juni 2024. De online vragenlijst stond 2 weken langer open, tot 1 juli 2024. In totaal hebben we meer dan 1.400 meningen gehoord.
Voor wie niet persoonlijk ergens naar toe kan, of liever meedenkt vanuit huis, organiseerden we een webinar. We presenteerden de drie ontwikkelrichtingen en legden de samenhang tussen keuzes uit. Ook legden we de deelnemers door middel van polls enkele stellingen voor.
Omdat we ook graag doelgroepen wilden bereiken die minder snel uit zichzelf hun mening geven, zijn we op Havenbezoeken geweest. Tijdens een Havenbezoek gingen we in gesprek met een groep mensen over de ontwikkelrichtingen. De doelgroepen die we hebben gesproken: mantelzorgers, (vertegenwoordigers van) hulpbehoevende mensen, makelaars, ondernemers in het centrum en op Steiger-Zuid, vertegenwoordigers van waterrecreatie, mensen met allochtone achtergrond, middelbare scholieren en jonge ouders.
We organiseerden een inloopmiddag bij de tentoonstelling in Corrosia voor iedereen die graag persoonlijk in gesprek wilde over de ontwikkelrichtingen. Ook de medewerkers van het Havenverbond waren hiervoor uitgenodigd en kwamen kennisnemen van de plannen.
We stonden bij SpeelHaven, bij de Aquamarijn, bij de Albert Heijn in de Laren en op de weekmarkt om Havenaren te informeren over de ontwikkelrichtingen. Ook nodigden we ze uit voor de tentoonstelling in Corrosia en voor de online vragenlijst. We hebben bewust een diverse doelgroep aangesproken.
Het dorpsgesprek had tot doel om een kwalitatief gesprek te voeren over de ontwikkelrichtingen. We gaven eerst een presentatie van de ontwikkelrichtingen, zodat iedereen de inhoud goed zou begrijpen. Daarna gingen we over de ontwikkelrichtingen en de voor- en nadelen in kleinere groepen in gesprek.
Bij alle havenbezoeken, bezoeken aan de tentoonstelling en het dorpsgesprek vulden Havenaren een boekje in met vragen die leidden tot hun voorkeursontwikkelrichting. Daarna gaven ze aan of deze ontwikkelrichting inderdaad het beste bij hun toekomstbeeld van Haven past.
De online vragenlijst Swipocratie richtte zich op het bereiken van de doelgroep die niet naar een fysieke bijeenkomst kan/wil komen. Swipocratie is een innovatieve manier van het afnemen van een vragenlijst. Respondenten moesten voor het geven van een antwoord naar links/rechts swipen. Daarmee konden we andere doelgroepen bereiken dan bij een reguliere vragenlijst.
De Havenadviseurs is een groep Havenaren die door loting is geselecteerd. Ze kregen een uitgebreide presentatie over de ontwikkelrichtingen en gaven vervolgens onderbouwd advies. Eerst individueel, daarna als een groep. Ook gingen ze in gesprek met het Havenverbond om de adviezen van beide partijen op elkaar af te stemmen.
Op social media hebben we een regelmatige stroom van posts geplaatst om de aandacht te trekken voor de participatiekanalen en -momenten. Hierop hebben Havenaren gereageerd. Ook via ons online platform www.havenhart2punt0.nl konden mensen reageren op de ontwikkelrichtingen en bouwlocaties.
Om dit alles onder de aandacht te brengen, heeft een uitgebreide communicatiecampagne plaatsgevonden. De campagne bestond uit de volgende onderdelen:
Havenhart2.0 is een beweging in Almere Haven om de vernieuwing in het hart van Haven (De Werven, De Wierden, De Hoven en Centrum) te versnellen en te versterken. Te beginnen bij de oudste wijken. Meedenken?
Home Nieuws Projecten Thema's Denk mee Over Havenhart 2.0 Huisregels Contact
Almeerse Scholengroep De Alliantie GoedeStede Ymere VMCA Gemeente Almere
Centrumgebied-ondernemers Zorggroep Almere Leger des Heils GGD Flevoland Kwintes De Schoor
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.