In twee van de drie ontwikkelrichtingen is voorgesteld om de Gooimeerdijk-Oost open te stellen voor verkeer. Bij Haven vernieuwt gaat de dijk open voor autoverkeer en openbaar vervoer, bij Haven versterkt alleen voor autoverkeer.
Er komen steeds mensen in en om Haven wonen (bijvoorbeeld in Overgooi en Almere Hout). Dat betekent dat er ook meer verkeer komt van en naar het centrum van Haven. Meer bezoekers zijn volgens de Havenvisie noodzakelijk. Want er is meer draagvlak nodig om de voorzieningen van Haven zoveel mogelijk te behouden.
Vooral extra verkeer door de Meenten is niet wenselijk. Daarom is het voorstel in twee van de drie ontwikkelrichtingen om de dijk open te stellen voor auto’s (en misschien ook bussen). Maar er kleven ook nadelen aan, daar zijn we ons van bewust. We willen graag weten wat Havenaren hiervan vinden.
Naast het inventariseren van de meningen van inwoners, wordt er ook een OER-toets gedaan. Daarin worden de positieve en negatieve effecten van de ontwikkelrichtingen (de alternatieven) op de omgeving bekeken. Bijvoorbeeld op het gebied van milieu, geluid, leefbaarheid etc. Dat geldt dus ook voor het eventueel openstellen van de Gooimeerdijk-Oost. Hiernaast laten we een financiële doorrekening maken. Al deze informatie wordt aan de gemeente ter overweging meegegeven.
Ja, de gemeente heeft regels opgesteld voor het plaatsen van meer laadpalen. Die regels passen we ook toe in Haven.
De gemeente wil dat iedereen makkelijk het centrum van Haven kan bereiken. Daarom maakt ze parkeerplaatsen voor mindervaliden op straat. Bovendien is de gemeente gebonden aan regels die ze zelf heeft opgesteld: op parkeerplaatsen bij publieke voorzieningen, zoals een zorgcentrum, moet 2% van de parkeerplaatsen bestemd zijn voor mindervaliden.
Nee, op dit moment wordt geen betaald parkeren ingevoerd.
In het centrum zijn we op dit moment niet van plan om betaald parkeren in te voeren. Daardoor kunnen bezoekers altijd gratis en gemakkelijk parkeren in de parkeergarages in het centrum. We verwachten daardoor geen parkeeroverlast in omliggende wijken.
Als we de bewoners van het centrum een parkeerplek dichtbij hun woning willen bieden, moeten bezoekers van het centrum in parkeergarages parkeren. Dan moeten we een manier bedenken om dat te organiseren. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Hoe we het precies gaan regelen, gaan we uitwerken als we weten welke ontwikkelrichting de gemeenteraad kiest. In ieder geval is betaald parkeren op dit moment geen optie.
Alle bestaande parkeerplaatsen blijven zoals het is. Als we minder ruimte geven aan een eigen auto bedoelen we dat we voor nieuwe woningen minder parkeerplaatsen per woning gaan maken. De huidige bewoners van het centrum die in de openbare ruimte parkeren, behouden de mogelijkheid om hun auto dichtbij hun huis te parkeren. Centrumbewoners die een tweede auto hebben, kunnen wel merken dat ze langer moeten zoeken naar een parkeerplek. Het kan ook zijn dat ze verder weg van huis moeten parkeren. Daarnaast gaan we fietsroutes, ov en deelvervoer verbeteren. Daardoor kan het zijn dat niet meer iedereen een tweede auto nodig heeft. Bewoners van het centrum die hun auto op een eigen parkeerplaats parkeren, gaan geen verschil merken.